Nope

Quan la imatge ho és tot

cartell/imbd.com

Jordan Peele dirigeix aquest film de por que comença quan dos germans, que es dediquen a ensinistrar cavalls pel cinema, descobreixen que el poble on viuen passen coses rares. Per començar, el seu pare mort en circumstàncies estranyes i un dels animals desapareix. Finalment, intenten fer-se famosos gravant una mena d’OVNI que creuen que és el culpable de tots aquests esdeveniments. La narració és una excusa per parlar de l’addicció a les imatges de la societat actual i també una crítica a la utilització dels animals per a la televisió i al cinema, molt sovint sense respectar-los i amb pèssimes condicions per la seva salut. Un molt bon film que va agafant força i interès a mesura que avança la història. També combina el precinema amb el cinema actual i el terror més antic amb el més modern.

Jordan Peele és un actor que també ha escrit i dirigit Déjame salir (Get Out) (2017) i Nosotros (Us) (2019). Una referència important d’aquesta pel·lícula és la filmació del 1878, una de les primeres de la història, d’Eadweard Muybridge del (pre)cinema, on es veu un home negre muntant a cavall. De fet, els protagonistes de Nope asseguren que són familiars llunyans d’aquest home negre. El director va definir la relació entre la pel·lícula i aquesta primera filmació de 1878: “Juxtaposo aquesta història de l’origen del cinema al mateix temps que intento dur a terme una història que fa por, goig i que conté aventures (…). Trobava molt adequat reconèixer aquest punt de partida i que tingués implicacions ancestrals pels personatges principals.” De fet, aquestes implicacions són presents durant tota la narració.

Els protagonistes de la pel·lícula són els germans Otis Junior Haywood (Daniel Kaluuya) i Emerald “Em” Haywood (Keke Palmer). Afirmen que són parents llunyans del genet que surt al curt Cursa de Cavalls d’Eadweard Muybridge, una de les primeres filmacions de la història. L’acció comença quan el pare dels dos germans, Otis Senior (Keith David), propietari de l’empresa familiar Hollywood Horses Ranch, que es dedica a entrenar cavalls pel món del cinema i la televisió, mort a causa de l’impacte d’uns objectes no identificats caiguts des del cel. Durant aquest incident, un dels cavalls també desapareix. Un dia Otis veu una mena d’OVNI sobrevolant el cel des del seu ranxo. Amb la seva germana decideixen gravar-lo amb l’objectiu de fer-se rics i famosos… Però, res no serà tan fàcil com sembla.

La fotografia de Hoyte van Hoytema està plena de referències cinèfiles. Algunes de les més explícites són a pel·lícules com Encuentros en la Tercera Fase (Close Encounters of the Third Kind) (1977), però també als clàssics del terror i del western.

La banda sonora de Michael Abels té referències contínues als clàssics del terror. Tot i això, les seves notes homenatgen constantment al western, un gènere molt present en la història, amb una música que recorda les bandes sonores d’Ennio Morricone i les grans pel·lícules de l’oest.

De les interpretacions cal destacar la de Daniel Kaluuya com a Otis Junior. També cal assenyalar la de Keke Palmer com a Em en una actuació que passa de la mera caricatura a ensenyar-nos un personatge molt més complex del que sembla.

El director va explicar en una entrevista la idea que volia transmetre amb la història: “Fer una pel·lícula és bàsicament com perseguir l’impossible, intentar embotellar alguna cosa que no existeix. Em van inspirar pel·lícules com King Kong i Juràssic Park (1993) que realment tracten de l’addicció humana a l’espectacle i al negoci que comporta“. De fet, però, aquesta addicció a l’espectacle es dibuixa com una cosa molt moderna que deshumanitza els espectadors a còpia d’acostumar-los a imatges violentes i sanguinàries. Un món on preocupa més gravar la imatge que sobreviure o ajudar les altres persones a fer-ho. Tots aquests temes són tractats a la narració alhora que reivindica el paper dels afroamericans en els orígens del cinema i homenatja grans clàssics del terror i del western. En conclusió, una molt bona pel·lícula que va de menys a més inventant un nou monstre i fent picades d’ullet constants a tota la història del cinema des dels seus inicis.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.