Compartimento Nº 6 (Compartment No. 6) (Hytti nro 6)

Viatge cap a Kanozero.

cartell/imbd.com

Juho Kuosmanen dirigeix aquesta adaptació lliure de la novel·la homònima de Rosa Liksom. La protagonista de la pel·lícula és Laura, una estudiant finlandesa d’arqueologia que viu a Moscou. Fa un viatge amb tren cap a Múrmansk per estudiar els Petròglifs (la imatge creada mitjançant la retirada de part de la superfície d’una roca per incisions) de Kanozero. Durant el trajecte amb el tren, en el compartiment, Laura tindrà de company el paleta rus Ljoha. Dues persones completament diferents que s’aniran coneixent durant el recorregut, mentre ens van mostrant que pertanyen a dues cultures oposades, tant de classe social com de país. Unes diferències que no deixen de reflectir la divergència de mentalitat entre una occidental, com la protagonista, i el seu company rus. La narració, però, és un cant a l’empatia i al respecte cap a totes les cultures. Un bon film, que va de menys a més, amb un final coherent amb la resta de la història.

Juho Kuosmanen és un director finlandès de pel·lícules com The Painting Sellers (Taulukauppiaat) (2010) o The Happiest Day in the Life of Olli Mäkia (2016). Ara adapta la novel·la homònima de Rosa Liksom amb un film que va ser premiat ex aequo al Festival de Cannes amb el Gran Premi del Jurat. El director va explicar allò que el va atraure de la història original: “Vaig llegir la novel·la fa uns deu anys, quan es va publicar. Realment vaig gaudir d’algunes de les imatges que em va suggerir i la seva atmosfera, però al mateix temps vaig tenir dubtes sobre com dur a terme l’adaptació.(…) Després vaig conèixer l’autora. Em va dir que podia fer el que volgués amb el llibre, ja que serien dues obres diferents“. De fet, l’obra i el film tenen tons completament oposats.

La protagonista de la pel·lícula és Laura (Seidi Haarla), una jove finlandesa, estudiant d’arqueologia, que viu amb la seva parella, Irina (Dinara Drukarova), a Moscou. Un dia decideix viatjar a Murmansk per estudiar els Petròglifs (la imatge creada mitjançant la retirada de part de la superfície d’una roca per incisions) de Kanozero. En el tren compatirà habitació amb un paleta rus que va a treballar en una mina a Murmansk, Ljoha (Yuriy Borisov). En un principi, Laura intenta anar a un altre compartiment a causa de l’actitud grollera i masclista de l’home. A poc a poc, s’aniran coneixent i comprenent…

De la fotografia de Jani-Petteri Passi en destaca la seva foscor: és present en la narració des del moment en què la protagonista entra al tren, en contraposició a la certa claror que encara veiem quan està a casa seva abans de marxar.

La banda sonora està basada en la cançó “Voyage, voyage” de la cantant francesa Desireless. Aquesta té una lletra molt adequada, ja que també tracta del viatge interior que fan els dos personatges principals.

Seidi Haarla dibuixa molt bé el personatge de Laura, una persona que va canviant, des d’una certa supèrbia intel·lectual fins a descobrir el significat de les paraules humanitat i humilitat. En canvi, Yuriy Borisov exagera massa els tics prototípics de rus de Ljoha.

El director va definir en una entrevista de què tractava el film: “És sobre l’amor, però més sobre la connexió amb els altres i trobar algú que no saps que existeix. Crec que el que els connecta en el seu cas és la soledat“. De fet, quan observem la protagonista a l’última festa amb els seus amics abans de marxar de viatge, de seguida hom s’adona que està en el seu món, tot i estar envoltada de gent. El tema més important de la narració és l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre i d’entendre les seves circumstàncies. Una història que posa en relleu la contraposició de mentalitat entre els russos i els europeus, en aquest cas, els finlandesos. El problema és que, en alguns moments, la pel·lícula caricaturitza massa els ciutadans russos. En conclusió, un bon film que ens convida a obrir-nos davant els altres, que et va portant, de mica en mica, al seu terreny, i ens sorprèn amb un gran final.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.