The Batman

Un Batman fosc per temps obscurs

cartell/imbd.com

Matt Reeves dirigeix aquesta nova versió de Batman. L’acció comença a Gotham, ciutat on se situa l’acció, quan és assassinat l’alcalde i a l’escena del crim es troben dos missatges: un on s’acusa el polític de corrupció i al mateix lloc, un altre per a Batman. A partir d’aquí, el superheroi haurà de detenir l’assassí, i descobrir la manera d’acabar amb l’amiguisme i els suborns de les classes dirigents. Una narració molt pessimista sobre la condició humana que ens parla de les desigualtats socials i com aquestes influeixen en el destí de les persones. Un bon film amb reflexions interessants sobre la condició humana, que va de menys a més i que manté l’atenció de l’espectador fins a arribar a un final massa sobtat.

Matt Reeves és un director conegut per les pel·lícules de l’última saga d’El Planeta de los Simios (Planet of the Apes): El amanecer del Planeta de los Simios (Dawn of the Planet of the Apes) (2014) i La guerra del Planeta de los Simios (War for the Planet of the Apes) (2017). Ara realitza una producció que havia de ser dirigida i protagonitzada per Ben Affleck. El director va definir en una entrevista la seva concepció sobre el personatge de Batman: “La mateixa noció de ser Batman és inusual: és una resposta molt estranya a la mort dels seus pares. El que m’agrada del personatge és que té un component increïblement psicològic. Per molts superherois, es tracta que facin allò que és altruista, oi? Intenten fer alguna cosa per ajudar a altres persones. Però de veritat, Batman, és addicte, almenys en aquesta història, a ser Batman.” De fet, això fa que al final es difumini massa la figura de Bruce Wayne, l’home darrere la màscara.

La narració comença quan a Gotham és assassinat l’alcalde Don Mitchell Jr. (Rupert Penry-Jones) la nit de Halloween, en plena campanya electoral. A l’escenari del crim hi troben dos missatges: un assegurant que aquest polític tenia una part fosca, i l’altre per a Batman. Batman (Robert Pattinson) amb l’ajuda del detectiu James Gordon (Jeffrey Wright) tindrà dues missions: destapar la corrupció de la ciutat i atrapar “l’assassí de les endevinalles”, Enigma. Enmig de la investigació, el superheroi es toparà amb els dos grans mafiosos que controlen el poder de Gotham: Carmine Falcone (John Turturro) i Oswald “Oz” Cobblepot/El Pinguï (Colin Farrell). A més a més, Batman/Bruce Wayne comptarà amb el suport del seu inseparable majordom Alfred (Andy Serkis) i de Catwoman (Zoë Kravitz).

La fotografia de Greig Fraser destaca per la seva foscor. Un món negre, on no hi ha gaire lloc per a l’esperança, tot i haver-hi superherois.

La banda sonora de Michael Giacchino contribueix a l’ambient de misteri i de pel·lícula de detectius del film. En canvi, la melodia típica de Batman no hi és tan present com en anteriors versions.

La interpretació de Robert Pattinson com a Batman/Bruce Wayne és un dels fets més destacables: aconsegueix fer-nos entendre perquè Bruce Wayne es disfressa de Batman i gairebé no té vida social. En canvi, Zoë Kravitz com a Catwoman és l’antítesi del seu company heroi; acabem veient més la dona darrere la màscara; Selina Kyle. Un irreconeixible Colin Farrell, massa histriònic, interpreta Oswald “Oz” Cobblepot/El Pinguï. En canvi, sí que cal assenyalar l’actuació de John Turturro com a Carmine Falcone construint un dels antagonistes del film.

El director va explicar en una entrevista quins temes volia tractar: “El que passa amb Batman i Gotham, quan estàs fent una història de Batman, és que t’ofereix l’oportunitat, a través de la ciutat fictícia de Gotham, de posar el focus en la societat actual (…) A Gotham, el crim i la corrupció no s’eliminen mai (…) És la naturalesa humana. I això és el que és únic d’aquesta franquícia, pots parlar de la naturalesa humana, dels nostres errors, de les lluites del nostre món“. De fet, tot això és present en la història: la corrupció, els privilegis i com el poder (polític) pot canviar les persones. Una narració que no veu cap solució a una humanitat condemnada a caure en la maldat, en alguna de les seves múltiples formes, per culpa de la desigualtat creixent entre les classes socials. El problema és que mentre s’articula aquest discurs, el personatge de Bruce Wayne i les seves contradiccions es van difuminant. En conclusió, un film noir i policíac de Batman, que volent fer una versió original, s’oblida del gran debat que té sempre aquest heroi, sobre si les seves accions són bones o dolentes. Una pel·lícula que acaba amb un final que et convida a seguir la saga, però que no acaba de ser coherent amb la història.

Advertisement

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.