Quo Vadis, Aida?

Quo Vadis, ONU?

cartell/imbd.com

Jasmila Zbanic escriu i dirigeix aquest film sobre la Matança de Srebrenica el juliol de 1995. La protagonista de la pel·lícula és Aida, una traductora de l’ONU, de la ciutat, que intentarà salvar tantes vides com pugui. La seva resignació anirà en augment durant tota la narració i es concentrarà a aconseguir que, almenys, el seu marit i els seus fills sobrevisquin. El film és molt crític amb l’ONU (i la política internacional que hi ha al darrere), caricaturitzada com una simple màquina burocràtica que no té en compte les vides humanes. Una magnífica pel·lícula que sap mostrar el patiment de la guerra sense gaires escenes cruentes, visualment parlant.

Jasmila Zbanic és una directora bosniana que ha realitzat pel·lícules com En el camino (Na Putu) (2010) o Love Island (2014). Aquest film que va optar a l’Oscar a la Millor Pel·lícula de Parla No Anglesa, tracta sobre la Matança de Srebrenica del 1995. La directora explica com va voler mostrar aquesta massacre: “Volia que la gent sentís com va ser, per preguntar-se: ‘Què hagués fet jo?’ Per identificar-se amb Aida. Volia que el públic hi participés activament, com passa en films sobre l’Holocaust, dels quals la gent sap el que va passar… Sí, la gent sap el resultat final de què va ocórrer a Bòsnia, però aquesta pel·lícula va més sobre com va passar” De fet, la narració combina molt bé el drama individual i el col·lectiu.

La protagonista del film és Aida (Jasna Djuricic), una intèrpret que treballa a Srebrenica per l’ONU. Aida assisteix a les negociacions entre l’ONU, representada pel coronel Kareemans (Johan Heldenbergh) i els serbis i els bosnians. Els serbis amb el general Ratko Mladic (Boris Isakovic) al capdavant. Aida, de seguida, s’adona que l’ONU no protegirà els bosnians dels atacs dels serbis i intentarà salvar la seva família formada pel seu marit Nihad Selmanagić (Izudin Bajrović) i els seus fills Hamdija (Boris Ler) i Sejo (Dino Bajrović). En un moment determinat, l’ONU acull una gran quantitat de refugiats, però arriben a un acord amb els serbis perquè aquests, els portin, suposadament a un lloc segur… Un lloc segur que acaba sent la mort per molta gent, sobretot homes…

La fotografia de Christine A. Maier és un dels punts clau del film. Només amb mostrar-nos primers plans de les mirades dels bosnians ens en reflecteix el seu patiment i dolor més profunds.

La banda sonora d’Antoni Lazarkiewicz destaca per anar portant ritme a l’acció sense interferir-hi. Fins i tot en molts moments cal assenyalar l’ús del silenci com la millor “nota musical” davant la barbàrie.

Jasna Djuricic fa un gran treball com a Aida, una persona que es veu atrapada entre la burocràcia del seu treball i l’empatia que sent cap als conciutadans quan els hi ha de comunicar decisions que poden afectar la seva vida. Boris Isakovic com a Ratko Mladic transmet tota la maldat que amaga el seu personatge.

La directora va explicar en una entrevista perquè va decidir que Aida fos el personatge principal: “Està entre dos mons: treballa per a les Nacions Unides, però també forma part de la comunitat local. Hi ha privilegis que vénen amb la seva insígnia, però, alhora és bosniana, i la seva família comparteix el destí dels seus conciutadans. Vaig descobrir una història de la vida real: un traductor que va haver de dir a la seva pròpia família que havien de deixar la base, la qual cosa significava que serien assassinats (…) La protagonista està fent tot el que pot, però en aquests moments, els esforços individuals són només una gota en l’oceà.” Una gota en un oceà de violència i falta d’humanitat. Una magnífica narració que serveix de denúncia d’un genocidi sovint oblidat i on cal no perdre de vista les negligències per acció i omissió de l’ONU i de la resta de la comunitat internacional, amb l’excusa de no incomodar Sèrbia. Un fet que no està renyit amb un magnífic treball audiovisual on cada imatge és pur retrat de l’horror.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.