El passat no t’oblida

L’actor Joel Edgerton debuta com a director d’un llargmetratge amb aquest thriller. La història comença quan el matrimoni format per Simon i Robyn Collem es trasllada a viure a un suburbi de Los Angeles. Hi trobaran per casualitat a l’excompany de classe de Simon, Gordon “Gordo” Moseley, un misteriós home que no pararà d’enviar-los regals de manera obsessiva. Un film que tracta de com el passat afecta el present de forma inevitable i com tot el que és bo i tot el que és dolent que duem a terme a la vida ens retorna en el mateix sentit. Una molt bona obra que va agafant força i interès a mesura que ens va descobrint com aquest argument, aparentment simple, amaga una trama més complexa.
Joel Edgerton és un actor que ha format part del repartiment de pel·lícules com El grna Gatsby (The Great Gatsby) (2013), Exodus: Déus i Reis (Exodus:Gods and Kings) (2014) o Life (2015). Ara escriu i dirigeix aquest film, que parteix d’aquesta idea: “algú et toca l’espatlla vint-i-cinc anys després de la secundària i et diu: ‘Escolta, em recordes? Et recordo.’ Algú que potser no era el noi més gran a l’escola secundària per ser un perdonavides o per ser un nen una mica mesquí“. Una idea que serveix per parlar de les veritats, les mentides, els enganys i els autoenganys en el relat que fem de la vida dels altres i fins i tot de la nostra pròpia vida.
El film explica la història de Simon (Jason Bateman) i Robyn (Rebecca Hall) que van a viure a un barri de Los Angeles. Un dia, en una botiga, es troben amb Gordon “Gordo” Mosley (Joel Edgerton), un excompany de classe de Simon. Un home misteriós que no pararà d’enviar regals a la parella…
La fotografia d’Eduard Grau contribueix a donar un aire hitchcockià al film. A la vegada permet empatitzar amb el patiment (interior) dels protagonistes de la història.
Rebecca Hall com a Robyn fa una gran interpretació i aconsegueix que ens posem a la pell de la protagonista. Jason Bateman no mostra prou bé la complexitat d’un personatge que, en el fons, no conviu bé amb el seu passat. Joel Edgerton com a Moseley ens ensenya un personatge amb una vida desgraciada i marcat fortament per tot allò que li va passar d’adolescent.
El director ha explicat en una entrevista que ha enfocat la narració “a través dels ulls del personatge de Rebecca Hall, Robyn, que és el centre d’aquest joc entre el seu marit i el vell conegut retrobat“. Un personatge que desconfia de “Gordo” i no entén la relació que té amb el seu marit, la seva mirada innocent i blanca ens permet descobrir les persones que s’amaguen darrere les màscares que porten tan Gordo com el seu home. Aquesta història ens convida a reflexionar com el passat no ens oblida i influeix en el nostre present, i com la veritat s’acaba sabent, encara que per això hagi de passar molt de temps. Un thriller que fa sentir a l’espectador una por irracional per tot allò que pugui passar als protagonistes. En conclusió, una bona opera prima de Joel Edgerton, que ens convida a estar amatents a les seves properes creacions com a director.
Retroenllaç: …El regal (The Gift) (2015) | citizenjoel