12 anys d’esclavitud (Twelve Years a Slave)

L’esclavitud i la condició humana 

Cartell/collider.com
cartell/collider.com

El director britànic  Steve McQueen  tracta el tema de l’esclavitud en el seu nou film. Per fer-ho porta al cinema l’autobiografia de Salomon Northup. Salomon era un violinista afroamericà de Nova York a qui van segrestar  per convertir-lo  en esclau. La pel·lícula ens mostra  l’horror de l’esclavitud i tota la misèria humana que va comportar la vulneració total i absoluta dels drets humans més elementals. Es tracta d’un magnífic film, a estones massa lent, però d’una qualitat notable i que ja opta a diversos Globus d’Or i que molts situen a la carrera pels Oscars.

El director britànic Steve McQueen dirigeix el seu tercer llargmetratge després de Hunger (2008) i Shame (2011). Aquest cop ens parla dels últims anys de l’esclavitud als Estats Units a través de la figura de Salomon Northup,  un home negre lliure que va ser  obligat a convertir-se en esclau. Per fer-ho es basa en l’autobiografia de Salomon, 12 years a slave.

El film comença mostrant-nos la vida en llibertat de Salomon Northup  (Chiwetel Ejiofor) quan era un conegut violinista que va actuar en les millors festes de la classe alta novaiorquesa i en els millors locals de la ciutat. Una vida tranquil·la que de seguida es veuria pertorbada pel destí. Va ser víctima  d’una estafa: els senyors Hamilton (Taran Killam) i Brown (Scoot McNairy) el van contractar per fer  de músic en el seu circ a Washington… però el van acabar venent a  uns traficants d’esclaus.  A partir d’aquí, li van canviar la seva identitat: es va convertir en Plat, el seu nom com  a esclau. En aquests dotze anys d’esclavitud, va haver d’aprendre  a sobreviure en un ambient hostil. La pel·lícula  relata  la vida de Salomon a casa dels seus amos vivint en condicions infrahumanes, amos aparentment tan diferents com  Ford  (Benedict Cumberbatch) i Epps (Michael Fassbender). El film aconsegueix que l’espectador s’acabi posant en la pell dels esclaus i que, gairebé, senti com a propi el seu patiment.

La història mostra  el maltractament humà que comportava l’esclavitud. Uns maltractaments que anaven des de la tortura física més forta a la psicològica. En el cas de les dones, les violacions sovintejaven com una forma més de maltractament. Ens mostra també la hipocresia d’unes classes altes que darrere una aparent religiositat amagaven conductes ignominioses.

Les interpretacions són un dels apartats més destacats del film. Chiwetel Ejiofor  aconsegueix una gran actuació mostrant tota una gamma de sentiments que van de la incredulitat i la ràbia del principi al patiment propi i aliè fins a la resignació. També cal destacar la  bona actuació de  Benedict Cumberbatch i, sobretot, la d’un excepcional Michael Fassbender. Brad Pitt hi té un paper residual com  a un antiesclavista, que serà decisiu pel destí de Salomon.

Una molt bona  pel·lícula amb un petit defecte: estones, potser, massa llargues ensenyant la duresa de la vida dels esclaus. I que tal com bé ha assenyalat en una entrevista el seu director:” (el film) parla fonamentalment de la dignitat humana i del respecte”. Una dignitat i un respecte que es transmet fins i tot a l’hora de tractar l’esclavitud molt acuradament i sense fer-ne un espectacle  Això no impedeix que hi apareguin les tortures físiques i psicològiques amb tota  la seva cruesa.

Un pensament a “12 anys d’esclavitud (Twelve Years a Slave)

  1. Retroenllaç: …12 años de esclavitud (Twelve Years a Slave) | citizenjoel

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.